CONTACTEER ONS
+32(0)3 244 1870

The Marketing Spot Brusselstraat 51
2018 Antwerpen
info@themarketingspot.be

 

The Marketing Spot KMO-Marketing Systeem

MAAK UW
KMO-MARKETING PLAN

KMO-marketingplan

EEN MARKETING PLAN BOUWEN WAARIN U GELOOFT

Waarom een goed uitgewerkt marketing plan essentieel is.

Waarom dan wel? Een marketing plan wijzigt de status quo.

Uw marketing plan bepaalt hoe u uw marketing strategie in praktijk gaat brengen, met deze 4 uitgangspunten: 

  • Een unieke speler zijn in uw doelmarkt
  • 
Nieuwe klanten aantrekken
  • 
Bestaande klanten behouden
  • 
Vinger aan de pols houden, innovatief en relevant blijven.

Deze 4 uitgangspunten vormen de vier cirkels van het KMO-marketing Kompas. 

Als u er in slaagt systematisch invulling te geven aan deze uitgangspunten tot een samenhangend geheel, is het plaatje compleet. Uw marketingmachine zal gaan draaien om de 4 bovenstaande doelstellingen effectiever in de praktijk om te zetten. De status quo verandert: u bent voorbereid voor het creëren van een consistente instroom van ideale klanten. 


 

Maak een plan waarin u gelooft

Veruit de meeste KMO's maken geen marketingplan, ook de iets grotere niet. Veel meer kleine en middelgrote ondernemingen formuleren jaarlijks wel vanuit de bestaande toestand jaarlijks expliciet of impliciet een aantal verkoopdoelstellingen. Die ze al dan niet halen. En ze zetten daarvoor een aantal marketingmiddelen in, zoals brochures, een website, advertenties, eventueel sociale media, blogs. Het vaakst vernoemd is overigens mond-aan-mond reclame. Dat blijkt uit onderzoek dat The Marketing Spot zelf permanent uitvoert. 

Gevraagd naar de redenen, komen als voornaamste naar voren: geen tijd, gebrek aan expertise en de overtuiging dat de opmaak van een marketingplan in hun context niet zinvol is. 
De échte, de diepere reden die uit gesprekken met KMO-ondernemers blijkt ligt elders: bijna elke ondernemer is zich ervan bewust dat een consistente instroom van ideale klanten een professionelere aanpak vergt maar ook vaak het gevoel vaneen keurslijf geeft.

Onterecht! Een KMO-marketing plan verandert de huidige status voor de toekomst. Een KMO-marketing plan is het plan waarin u gelooft, hét plan dat u zal uitvoeren, opvolgen en zal zorgen voor een consistente instroom van ideale klanten.  

 

Bij de opmaak van elk goed KMO-marketing plan denkt u na over deze 4 essentiële marketingspots  

 

Uw Merk:  De rest van uw marketing heeft geen betekenis zonder een  merk. Merkpersoonlijkheid is het startpunt van uw marketing. Hoe zou u verwachten een effectieve customer experience te gaan opbouwen zonder een merk? Hoe zou u mond-aan-mond reclame kunnen sturen zonder een merk?  Hoe zou u uw centen rendabel kunnen besteden aan advertentie? Het antwoord op dié vragen wordt duidelijk als u voor uw business een sterke merkpersoonlijkheid hebt gebouwd. Een merk bouwen begint met een merkbelofte, gebaseerd op uw positionering, visie en missie.

Klantbeleving: Gebaseerd op uw merkpersoonlijkheid, kan u een in-het-oog springende customer experience ontwerpen die blijft hangen, loyauteit creëert en mond-aan-mond reclame uitlokt. ‘Conversatie’ gaat hand in hand met klantbeleving! De beste techniek om een unieke klantbeleving uit te werken bestaat er in alle ‘touchpoints’ in kaart te brengen en te bepalen wat klanten op dat vlak als een samenhangend geheel mogen verwachten.

failing to plan


Conversatie: is alle twee-wegs communicatie die u met uw klanten heeft en die klanten onderling over uw merk hebben.

  • Mond-aan-mond reclame:
    managen en aansporen met uw merk en uitgestippelde klantbeleving als basis
  • Interactiviteit:  via uw online tools

  • Sociale media: de online platformen die mensen gebruiken om meningen en creaties te delen, zoals LinkedIn, Facebook, Twitter, ...
  • Public relations: creëren van gratis “buzz” via traditionele en nieuwe media.

Promotie: éénrichtingscommunicatie zoals adverteren of direct marketing is duur en heeft pas zin als u een sterke merkpersoonlijkheid, een opvallende customer experience en een gedegen boodschap hebt uitgebouwd.
Zonder die 3 bovenstaande uitgewerkte spots, bent u er immers toe gedwongen om promotie op te hangen rond de traditionele facetten als prijs, aanbiedingen, uw ervaring in de sector.
Zelden is promotie echt rendabel als u dat buiten deze doelstellingen doet: uw merkbelofte promoten en kenbaar maken, uw uitgestippelde klantbeleving uitbazuinen, en/of mond-aan-mond reclame strategie ondersteunen. Promotie is slechts rendabel als ze klanten aantrekt en tot actie aanzet.

 

quote een goed gemonitord marketing plan

 

Objectieven, budgetten, KPI’s, planning en deadlines

Een effectief marketing plan zet verder duidelijke objectieven die u op weg zetten voor langere-temijn strategische doelstellingen, per klantsegment. Sales forecasts en doelstellingen formuleren vormen een essentieel onderdeel van uw marketing plan. Maar ook andere KPI’s zijn even belangrijk. Voorbeelden zijn aantal prijsaanvragen, aantal nieuwe klanten, klanttevredenheid, online traffic en conversie.

Tenslotte bevat een correcte marketing dwingende planning, deadlines en budgetten.

Dit betreft zowel marketingtools  (website, brochures,…) , communicatiecampagnes (reclame, nieuwsbrieven…),  voor B-to-B bedrijven account management plannen, als structurele inspanningen (personeel trainen,…)

 

Meer weten over hoe een professioneel marketing plan uit te werken?

Contacteer ons. We helpen u graag bij de denkoefening over uw strategie,  de opmaak van uw KMO-marketingplan en/of de uitvoering ervan.

 

Dit artikel delen

Submit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Een gloednieuw e-book

 

 

Marketing is dagelijkse kost

KMO Marketing Kompas

 

gratis ebook kmo marketing kompas

 

U bespaart de helft!


De Vlaamse Overheid steunt KMO's die professioneel advies van erkende dienstverleners inwinnen. 

bespaar de helft

Kwaliteitsgarantie

 

ISO

ISO gecertificeerde dienstverlening