CONTACTEER ONS
+32(0)3 244 1870

The Marketing Spot Brusselstraat 51
2018 Antwerpen
info@themarketingspot.be

 

UW LEVEL-5 KMO 

Doordenken. Doorzetten. Doorduwen.

Level-5 KMO

level-5 KMO

 

Wat ik geleerd heb na meer dan 20 jaar als consultant, researcher, coach,trainer en KMO-ondernemer? Los van de bedrijfsgrootte, de markt, financiële mogelijkheden is er een steeds weer terugkerend patroon bij KMO's. 

Een KMO doorloopt op weg naar écht succes 5 levels. Er zijn "mini-gazelles" die doorheen de levels vliegen. Maar de meeste KMO's blijven steken op level 3, en dat los van hun bedrijfsgrootte. De oorzaak daarvan is een vrijwel altijd een teveel aan acties & activiteiten met beperkte toegevoegde waarde.
En het gevolg daarvan rust steeds weer op de schouders van de bedrijfsleider. 

 

De level-5 KMO -  er spelen 3 parameters : winst, controle en vrijheid

Een KMO is level 1 bij opstart, nog na-bruisend van de drank op de openingsreceptie. De ondernemer heeft totaal geen controle en totaal geen vrijheid. Het business-plan ligt klaar.De ondernemer staat te popelen om te gaan produceren.

Een KMO is level 2 na opstart. Men is in de markt. De ondernemer heeft nauwelijks controle en nauwelijks vrijheid. Het is van moéten. De hoofdrol is verkopen. Of de man/vrouw daarvoor geschikt is of niet. 

Een KMO is level 3 wanneer "de ondernemer in de val is getrapt", hard werkend en hoe goed het ook draait : vol met onderbenut succes-potentieel. De ondernemer heeft wél controle over de gang van zaken, maar geen vrijheid. Hij moet vooral draaiend houden wat draait : de mensen, de omzet, eventueel de groei die er is. De financiële druk is groot, zeker als er wat groei is. Als de "draaien" doelstelling faalt, gaan de zaken achteruit. En volgt een herstel-fase. Typisch in deze fase is ook de hoge mate van verspilling. En van dingen die niét gebeuren.

          de zelgstandige onderneming 

 

De Level-4 KMO. In de level-4 fase gaan de zaken flink vooruit. De ondernemer/eigenaar staat "naast" (een deel van) zijn team in plaats van van erboven. Zijn voornaamste rol wordt leadership en de onderneming wordt meer afhankelijk van ingebouwde systemen dan van personen. De eigenaar heeft controle en een zekere vrijheid. maar de emotionele kant van het ondernemen wordt dan toch ook vaak volharding, eenzaamheid en twijfel. Men is op een kruispunt. 

De level-5 KMO is het voorlopige einddoel. Net als bij de startfase is er optimisme en dromen. Plannen en mogelijkheden zat. Systemen zijn erg professioneel geworden, de ondernemer heeft volledige vrijheid en zeer grote controle verworven. De winst-machine loopt efficiënt en het team loopt gesmeerd. Hij kan keuzes maken : verkopen, zelf als CEO opschalen naar een "corporate KMO", extern management aantrekken, of een combinatie daarvan. 


Hoe opstomen naar een level-5 KMO? 

Om te beginnen : niks is belangrijker dan er gewoon aan te beginnen. Verder zijn er 2 facetten : 

1) Besef waar de gaten zitten in de toegevoegde waarde acties & activiteiten. En hoe duur die wel niet zijn.
2) Maak helder welke obstakels er ingebakken zijn in 5 pijlers van uw KMO-management. En ruim ze uit de weg.


Wat nu ? 
               

- lees hier welke werkwijze we hanteren om met onze klanten instant doorbraken te maken

- Neem nu contact op via dit formulier. Of doe mij rechtstreeks een belletje op mijn mobiel nummer 0479 - 42 08 24 

                     

 

 

Dit artikel delen

Submit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

KMO-NEWS-I-CAN-USE

Ja, ik wil KMO-News-I-can-use ontvangen. Slechts 1 keer per maand (maar niet in juli) sturen we je onze beste en bruikbaarste content per e-mail.

Voornaam:
Achternaam:
E-mail adres:
 

Een gloednieuw e-book

 

 

Marketing is dagelijkse kost

KMO Marketing Kompas

 

gratis ebook kmo marketing kompas

 

U bespaart 40%


De Vlaamse Overheid steunt KMO's die professioneel advies van erkende dienstverleners inwinnen. 

bespaar de helft

Kwaliteitsgarantie

 

ISO

ISO gecertificeerde dienstverlening