CONTACTEER ONS
+32(0)3 244 1870

The Marketing Spot Brusselstraat 51
2018 Antwerpen
info@themarketingspot.be

 
              

The Marketing Spot Blog

  • Home
    Home Hier kunnen alle blogberichten op de hele site gevonden worden.
  • Categorieën
    Categorieën Toont een lijst met categorieën van dit bericht.
  • Tags
    Tags Toont een lijst met tags die in de blog gebruikt zijn.

Mag ik u kussen? Dé supertip om iets gedaan te krijgen van anderen in business

Geplaatst door op in customer experience
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3421
  • Afdrukken

 hoe iets gedaan krijgen van anderen

 

Veel shares op facebook? vind ik leuk ! 

Marketingadvies voor KMO's? Wel,  mond-aan-mond reclame is het beste wat ons kan overkomen als ondernemers. De digitale vorm daarvan heet sharen. Door een artikel op uw Linkedin of Twitter account  te plaatsen bijvoorbeeld, of door op het Facebook-knopje "vind ik leuk" te klikken. In B-to-B omgeving gebeurt dat veel minder dan in consument-omgevingen. Op deze blog viel het me plots op dat 1 specifiek artikel flink meer 'vind-ik-leuks' scoort dan alle andere. Namelijk het artikel  Meer mond-aan-mond-reclame.  Duidelijk een populair thema, maar de oorzaak van die Likes ligt toch elders.

En het is meteen ook een real life illustratie van dé supertip om iets gedaan te krijgen. Ik leg het even uit.

 

Niet de stoel, maar het doel

niet de stoel maar het doel
Een slimme professor heeft eens een experiment uitgevoerd in de metro van New York. Het is wellicht het meest praktische en simpelste experiment ooit, maar tegelijk het meest relevante voor mensen die zaken doen. Die prof liet zijn studenten de overvolle metro nemen op het spitsuur met een eenvoudige opdracht : vraag aan mensen of u hun zitplaats mag innemen.
Enkel dat. De effecten op de studenten waren bijzonder : vrijwel allemaal vertelden ze dat zich verschrikkelijk ongemakkelijk voelden bij deze opdracht, zo erg dat sommigen zelfs maagpijn en braakneigingen vertoonden…


Niet vragen is niet krijgen

De resultaten daarentegen verbazen nog meer : liefst 68 procent van de diegenen die erom gevraagd werden, stonden doodgewoon hun stoel af. Sommigen met enige tegenzin, maar ze deden het wel. Eind vorig jaar deden twee journalisten van het weekblad Times dat experiment nog eens dunnetjes over en … 13 van de 15 stonden weerom hun zitplaats af. Terwijl uiteraard niemand zijn stoel ongevraagd zou afstaan. In zaken doen is het net zo : indien we van mensen iets willen gedaan krijgen, moeten we het vragen. Dat geldt zowel voor service, voor verkoop, ten aanzien van medewerkers en leveranciers.

Om engagement vragen….

In dagelijks zaken doen gaat het niet om de stoel, maar om het doel. We willen doel-matig aan de slag gaan met mensen : we willen dat ze op tijd leveren, we willen dat ze iets van ons kopen, we willen dat ze correct taken uitvoeren. Dat zijn allemaal doelstellingen. De voornaamste vraag die we aan mensen rondom ons moeten durven stellen is de vraag naar engagement. Een gebrek aan engagement van de mensen rond ons is immers één van de voornaamste redenen waarom er niet doelmatig gewerkt wordt. Engagement is het tegendeel van vrijblijvendheid. We moeten ervoor zorgen dat mensen ook doen wat ze zeggen. En bij engagement is het als met metro-zitplaatsen, spontaan krijgt u het vrijwel nooit, maar als u er om vraagt, is de kans ook groot dat u het krijgt. En als u een “neen” krijgt, weet u op zijn minst of u doelmatig bezig bent

….breed toepasbaar :

In de verkoop :

Iemand vraagt u om snellere levertermijnen alvorens tot beslissing over te gaan. U wil er wel in tijd investeren om te onderzoeken hoe dat kan, vraag dan eerst en engagement :

- “Dus meneer Peters, als ik u een week levertermijn kan besparen, komen we tot een overeenkomst?”
- “Bent u ermee akkoord dat dit een opportuniteit voor u zou zijn?”
- “Dus als uw baas hiermee akkoord is, is het voor u ook ok?

Naar medewerkers :

- “Dus als we 1 enkele boormachine extra voorzien, kunnen we er op rekenen dat jullie de afgesproken deadlines wél halen ?”
- “We zijn akkoord dat het tegen vanavond kan ?”

Naar leveranciers :

- “dus als ik het nu meteen nog eens bevestig op mail, gaat u ervoor zorgen dat ik morgenochtend de backorder geleverd krijg?”

 Engagement vragen is een expliciete “ja” vragen

Ga er nooit van uit dat u het engagement hebt van klanten, leveranciers of medewerkers. Bij alles wat u zegt, telkens u iets vraagt, telkens u iets belooft, check af of u de betrokkenen mee hebt. Elk antwoord is vrijblijvend, tenzij u expliciet engagement heeft gekregen. Pas dan kan u ervan uit gaan dat u effectief aan het werken bent.

Zo krijgt u meer mond-aan-mond reclame  

Wat motiveert klanten om reclame voor uw merk te maken?  In die blog worden de 13 grootste motivatoren opgesomd. Maar de belangrijkste motivator staat helemaal onderaan - en het was precies de reden waarom de blog ge-"liked" en dus geshared werd.

Kijk hier dus snel dus hoe het moet, lees tot de allerlaatste paragraaf ...en klik vooral op het "vind-ik-leuk" knopje. 


 

Dit artikel delen

Submit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Een gloednieuw e-book

 

 

Marketing is dagelijkse kost

klanten zeggen

 

"Werken met The Marketing Spot was een positieve en inspirerende ervaring. Met onvoorstelbare energie en grote kennis van zaken werd de opdracht uitgevoerd, die wij zelf haast onmogelijk achtten, gezien gestelde deadlines. Zowel met betrekking tot het plan als in de uitvoering hadden ze ideeën waar wij zelf nooit opgekomen zouden zijn. Uiterst professioneel, betrouwbaar, en snel. In de toekomst zou ik ze zo weer engageren."

Ben Liang, Wellmount Wommelgem

KMO Marketing Kompas

 

gratis ebook kmo marketing kompas

 

U bespaart de helft!


De Vlaamse Overheid steunt KMO's die professioneel advies van erkende dienstverleners inwinnen. 

bespaar de helft

Kwaliteitsgarantie

 

ISO

ISO gecertificeerde dienstverlening

Recente Blog Posts

17 04 2016Alles kan op 1 blaadje, dus speel uw troeven uit

    Alles op 1  blaadje Iconische beelden zeggen vaak àlles in één beeld. De opwaa...

Meer weten...
05 03 2016Mag ik u kussen? Dé supertip om iets gedaan te krijgen van anderen in business

    Veel shares op facebook? vind ik leuk !  Marketingadvies voor KMO's? Wel, &nbs...

Meer weten...